Weekly Industry News

CIDB cadang projek swasta tertentu guna BIM

Weekly Industry News

Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB) mencadangkan penggunaan Informasi Permodelan Bangunan (BIM) diwajibkan dalam projek-projek tertentu membabitkan sektor swasta tertentu menjelang 2020.

Ketua Eksekutifnya, Datuk Ir Ahmad Asri Abdul Hamid, berkata langkah itu bertujuan menggalakkan penerimaan pendigitalan oleh peneraju industri memandangkan Malaysia sedang melangkah masuk ke era revolusi industri keempat 4.0.

“Cadangan itu berada di bawah Program Transformasi Industri Pembinaan, tetapi kami belum menentukan tempoh (penguatkuasaan) kerana penerimaannya belum meluas walaupun kami sudah memperkenalkan penggunaan BIM,” katanya kepada pemberita semasa Persidangan Transformasi Pembinaan Antarabangsa 2019 yang kedua, hari ini.

Ketika ini, hanya beberapa syarikat besar sahaja yang menggunakan BIM, manakala dalam sektor awam, ia mula diwajibkan pada tahun ini, namun hanya membabitkan projek bernilai RM100 juta dan ke atas.

“BIM sudah disalah tafsir, ia bukanlah suatu seni atau lukisan Autocad, sebaliknya ia pembinaan bangunan atau infrastruktur yang dibuat secara digital.

MediaTitle: Berita Harian

Date: 19 Mar 2019

Photo Credit

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.