Weekly Industry News

Cari penyelesaian `menang-menang’

Weekly Industry News

Kerajaan dalam usaha merangka penyelesaian ‘menang-menang’ bagi memastikan syarat permohonan pembiayaan perumahan oleh industri perbankan di negara ini berupaya diberi kelonggaran mengikut kriteria tertentu.

Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan, Zuraida Kamaruddin, berkata pihaknya sering mengadakan perbincangan dengan Bank Negara Malaysia (BNM) susulan rungutan rakyat mengenai sektor hartanah yang disifatkan sekadar ‘mampu tengok’, bukan mampu milik.

“Kita bincang dengan BNM untuk pastikan ada beberapa kaedah boleh digunakan untuk permudahkan proses pembiayaan pemilikan rumah supaya hasrat membangunkan kediaman mampu milik dapat dilaksanakan.

“Bagaimanapun, BNM mengutarakan keprihatinan mereka mengenai prospek keupayaan peminjam melunaskan bayaran bulanan, justeru kita perlu cari penyelesaian ‘menang-menang’,” katanya dalam ucaptama pelancaran Dasar Perumahan Negara 2018-2025, di sini, semalam.

Zuraida turut menekankan kepentingan pengurusan kewangan lestari dalam kalangan pembeli sektor hartanah supaya memudahkan BNM memproses dan mempercayai kebolehan mereka menjelaskan bayaran atau komitmen bulanan.

Media Title: Berita Harian

Date: 29 Jan 2019

Photo Credit

We take processes apart, rethink, rebuild, and deliver them back working smarter than ever before.